Met DFDS seaways naar Newcastle/Durban - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Kai Stevens - WaarBenJij.nu Met DFDS seaways naar Newcastle/Durban - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Kai Stevens - WaarBenJij.nu

Met DFDS seaways naar Newcastle/Durban

Door: Kai

Blijf op de hoogte en volg Kai

22 Januari 2012 | Nederland, Utrecht

Afgelopen week ben ik met de NHTV Breda naar Newcastle geweest. Niet met het vliegtuig maar met een schip van DFDS Seaways. Voor mij de eerste keer op zo'n groot schip!

Aan boord heb ik meegedaan aan round table gesprekken met de studenten die zich hiermee voorbereidden op het schrijven van een essay over de toekomst in de reisbranche. Hierbij heb ik vooral geadviseerd over het gebruik van social media. Verder wordt er een hoop onderling gediscussieerd over vanalles en nog wat. Maarten van DFDS Seaways, die ook met ons mee is, regelt `s ochtends vlak voor aankomst dat we nog even op de brug van het schip mogen kijken. Hier zien we hoe de kapitein het schip de haven van Newcastle binnenvaart. Hij stuurt overigens zelf niet, maar geeft enkel koerscorrecties door aan zijn stuurman. Erg gaaf om dit te mogen zien!

Op het vasteland in de UK hebben we het prachtige unversiteitsstadje Durham bezocht. Het is een heel oud stadje met een prachtige kathedraal en fort waarvan delen gebruikt zijn in de films van Harry Potter. Nadat we eerst zelf het plaatsje verkend hebben worden we door een student rondgeleid door het fort. Naast de prachtige historie is het ook leuk om van hem te horen hoe er vandaag de dag gestudeerd wordt hier. In onze ogen nog erg ouderwets en traditioneel. Alle studenten wonen intern en dragen zo'n Harry Potter gewaad. Ook bijvoorbeeld het ritueel bij het dagelijkse diner (stipt om 19.00) laat zien hoe ontzettend traditioneel het leven op de universiteit nog is. Na de rondleiding gaan we weer terug richting schip. Nog net voordat we de UK weer verlaten worden we uiteindelijk ook nog getrakteerd op een heerlijke portie Engels weer. Gelukkig hebben we daarvoor wel genoeg zon gehad!

Eenmaal terug aan boord volgen nog een aantal presentaties en gaan de studenten nog even aan de slag. Mijn werk zit er echter op en ik maak van de vrije tijd gebruik om nog even lekker te shoppen in de winkel aan boord. De avond sluiten we af met een boel gezelligheid en zelfs nog een dansje tezamen met een stel vreselijk dronken Engelsen (wat een contrast met de burgerlijke studenten uit Durham!).

Als ik de volgende ochtend wakker wordt is goed te voelen dat het water flink tekeer gaat. Het zou windkracht 8 worden bij aankomst en de weersverwachting blijkt deze keer nog te kloppen ook. Als ik buiten ga kijken wordt ik bijna weggeblazen door de wind! Uiteindelijk moet er een zogenaamde loods via een helicopter bij ons aan boord komen. Een loods is iemand die de haven goed kent en de schipper bij heel slecht weer komt helpen met het binnenvaren. Dat binnenvaren gaat niet altijd goed; in de verte hebben we het gestrandde vrachtschip zien liggen op het strand van Wijk bij Duurstede. Dit hebben jullie misschien wel gezien op het journaal. Wij komen met hulp van onze loods echter prima binnen en met een kleine vertraging zetten we weer voet aan Nederlandse wal. Het zit er weer op!

- Kai

• 22 Januari 2012 - 17:55

Leuk om te lezen Kai, welkom terug in Nederland en tot morgen!

• 23 Januari 2012 - 13:21

Hoi Kai,

Wat leuk dat je onze ambassadeur André Kuipers een vraag hebt gesteld over het oplopen van een griepje in de ruimte via de WNF-community op WaarBenJij.nu! We weten nog niet precies wanneer, maar zodra André er tijd voor vrij kan maken gaat hij vijf vragen beantwoorden. Als jij hierbij zit win je een ballonvaart! Via zijn reisdagboek en de wnf.waarbenjij.nu nieuwsbrief houden we je op de hoogte, maar het is dus nog heel even afwachten...

In de tussentijd kun jij ons een klein beetje helpen. We hebben namelijk een speciale WNF ruimte vormgeving gemaakt, waarmee jij kunt laten zien dat je achter het WNF staat. Deze mooie vormgeving kun je heel gemakkelijk instellen voor jouw reisdagboek via de vormgeving wijzigen pagina op waarbenjij.nu. Als zoveel mogelijk reizigers op waarbenjij.nu deze vormgeving instellen vragen we samen weer extra aandacht voor de natuur. Vraag me gerust om hulp als je er niet uitkomt (waarbenjij@wnf.nl).

Heel erg bedankt voor je support!

Groetjes,

Maja Nijessen
    Communitymanager wnf.waarbenjij.nu

• 23 Juli 2012 - 12:39

• 23 Juli 2012 - 12:40

Test:

Hallo dfjlsd jlfnsjlnfl sjfklfnskldfnsdklfn sdf
    sljfnsdlfnklsdf
    sdfjlsdfklsdkl fsd'fmkskl; f