Pipa & Last days at Natal - Reisverslag uit Natal, Brazilië van Kai Stevens - WaarBenJij.nu Pipa & Last days at Natal - Reisverslag uit Natal, Brazilië van Kai Stevens - WaarBenJij.nu

Pipa & Last days at Natal

Door: Kai

Blijf op de hoogte en volg Kai

07 September 2008 | Brazilië, Natal

Na bijna 4 weken zit het er bijna op. Morgennacht vlieg ik terug naar Nederland. Nee, er zit geen Braziliaanse in mijn koffer...helaas ;) Nu eerst nog even de gebeurtenissen van de afgelopen week:


ANOTHER SHOCKDOC!
Om nog maar even in de lijn van donkere braziliaanse verhalen te blijven:

In hostel hier in Natal verbleven een paar Israeliers. Zij waren net als mij met de bus van Fortaleza naar Natal gekomen. Echter tijdens de lange busrit werd hun bus overvallen. Een man wordt doodgeschoten omdat hij zich niet bukt en een andere persoon eindigd zwaargewond in het ziekenhuis nadat hij door het hoofd geschoten is...Na de man doodgeschoten te hebben ging de overvaller rustig verder met het inzamelen van alle waardevolle spullen!
Dit is dus gewoon gebeurd met dezelfde bus als waarmee ik heb gereisd. Best een makabere gedachte...


LOCAL BUSRIDE
Om de bus naar Pipa te nemen moest ik eerst een stadsbus naar een ander deel van de stad nemen. Een heel avontuur als je dit met je backpack onderneemt. Om de bus in te komen moet je door een soort van poortje waar de backpack niet doorheen past. Je kunt of de backpack door het poortje heen sjorren, of je kunt hem eroverheen tillen. Ik ga voor het tweede. Terwijl de bus optrekt hijs ik mijn alsmaar zwaarder wordende backpack eroverheen. Uiteindelijk met succes dankzij een jongen die de backpack van me aanneemt terwijl ik mezelf ook nog door het poortje duw. Hier eindigd het avontuur echter niet. De bus is tjokvol, de enige uitgang is helemaal achter in de bus. Nadat de jongen die ook mijn tas aanpakte me verteld bij welke halte ik eruit moet begint mijn lange tocht van de niet zo lang lijkende 10 meter in de bus. De backpack is even breed als het gangpad, wat dus inhoud dat ik maar gewoon over alle mensen heen moet walsen. Dat doe ik dan maar...mijn sorry, excuseer etc. maakt de gezichten van mijn busgenoten niet veel vrolijker. Ik zal wel de zoveelste gringo zijn die met zijn lompe backpack langs geduwd komt...

Nadat ik eindelijk de juiste bushalte gevonden heb vervolg ik mijn reis in een betere bus en na 2 uur komen we aan in Pipa!

POUSADA DA ROSE
In Pipa verblijf ik in het hostel van Rose. Het is het type pousada waar je ook gewoon van hun prive spullen gebruik mag maken, alsof je niet een betalende klant bent maar gewoon een vriend die al jaren op bezoek komt. Erg leuk dus! Rose is een hele leuke vrolijke vrouw en ook met haar heb ik gesprekken zoals ik die met Linda op Fernando de Noronha kon voeren. Alleen is mijn Portugees nu alweer iets beter...

900KM VERDEROP
In Jericoacoara ontmoette ik tijdens mijn laatste avond twee Spanjaarden, Ricardo en Miguel. Zoals ik eerder al met het Australische koppel had kom ik hen 900KM verderop weer tegen. De volgende twee dagen heb ik gezellig met hun opgetrokken...

FLIPPER
Pipa staat bekend voor de wilde dolfijnen die vlakbij de kust zwemmen. Hopend op een ontmoeting met hen ga ik dan ook naar het strand waar ze het vaakst te zien zijn. In de verte zie ik wel een dolfijn even boven water komen om adem te halen, maar nadat ik al 30 minuten aan het zwemmen ben geef ik de hoop om een dolfijn van dichtbij te zien bijna op. Gelukkig geef ik het niet op want even later springen er twee dolfijnen van flipper-formaat vlak voor me op uit het water. Net zo snel als dat ze uit het water schoten zijn ze ook weer verdwenen...ik heb flipper gezien! :)

CAYAK TOUR
Na al het feesten leek het me goed om ook nog iets actiefs te gaan doen in Pipa. Samen met Ricardo en Miguel besluit ik om een cayak tocht te maken door een lagune. In verband met de stand van de zee moeten we al om 5.30 's ochtends in onze cayak zitten. Natuurlijk hoor ik echter de wekker weer niet, zonder Ricardo en Miguel die me wakker kwamen maken (zij zaten in een andere pousada) zou ik de cayak tocht alleen in mijn dromen gemaakt hebben ;)

Op de plek waar de lagune uitkomt in de oceaan beginnen we. Vervolgens gaan we een soort mangrove gebied in waar we ons tussen de takken door een weg banen. Het feit dat we het elkaar zo lastig mogelijk proberen te maken elkaars cayak de takken in te duwen maakt het allemaal nog leuker...

CRAZY TAXIDRIVER
Tijdens het uitgaan in Pipa ontmoet ik twee andere Nederlanders. Zij zijn op vakantie in Natal, maar hun taxichauffeur/feestgezelschap heeft hun voor een paar dagen naar Pipa gebracht. Omdat zij op dezelfde dag terug naar Natal gaan kan ik met hun meerijden.

Een snelheidslimiet is er niet buiten de stad. Op een eenbaans provinciale weg is het de sport van elkaar inhalen en gaten in de weg ontwijken. Een grote vrachtwagen voor ons met dubbele oplegger haalt een personenauto in. De vrachtwagen rijd meer dan 100km/h en wanneer hij na het inhalen weer terug gaat naar de rechterweghelft zwabberd de achterste oplegger van links naar rechts. Over de veiligheid op de weg moet je hier maar niet teveel nadenken. Een stoplicht is hier vaak alleen maar straatdecoratie en waarom zou je wachten tot de linkerbaan vrij is om in te halen als je het ook rechts over de vluchtstrook kan? :)

CHAPLIN'S CLUB
Wanneer we terug zijn in Natal gaan we 's avonds op stap. We gaan naar een discotheek in het centrum van Natal waar over het algemeen veel studenten komen. Ook Natal heeft veel prostituees maar in CHAPLIN's komen die niet. Het is een erg leuke club met natuurlijk (hoe kan het ook anders) prachtige braziliaanse meiden. Die avond weer goed mijn portugees kunnen oefenen :)

HET STRANDCIRCUS
Het grote touristische gebied ligt hier in Ponta Negra, aan de rand van Natal. Hier vind je dus wel veel prostituees. Het strand is de plek waar ze hun dag beginnen met hun eigen vorm van marketing: stringbikinis, insmeren met olie en dansen maar. Of ja dansen kun je het niet noemen het ziet er meer uit als seks zonder partner. Ik kan niet zeggen dat ik het erg vind om caipirinhas te drinken tussen al deze mooie ronde billen die continue staan te schudden :) Als het strand later op de middag langzaam verdwijnt omdat het water hoger komt te staan verplaatst het circus zich naar een nabij gelegen bar. Hier begint fase 2 van hun dag, mannen nodigen hen uit om gezellig aan tafel te komen 'babbelen'...ze drinken wat en lopen vervolgens samen weg. 's avonds is fase 3: de hoeren gaan op stap, natuurlijk op kosten van een klant!

CASHASA RAMPAGE
Zaterdagavond hadden we weer een barbeque bij het hostel. Als ik aan de bar zit met Ivan (van het hostel hier) de kok en de nachtwaker komt er opeens een fles cashasa op de bar. Cashasa heeft ongeveer het effect van tequila. Het heeft een hele sterke smaak en je voelt hem nog wel een paar minuten nabranden. Als er hier een fles eenmaal aangebroken wordt dan gaat hij ook leeg: zodra het shotje na een braziliaans proost-ritueel achterover geslagen is wordt hij meteen weer gevuld. Zo gaat het door totdat we twee flessen leeg hebben. Daarna ga ik nog met mn twee Nederlandse amigos op stap in Natal. Vandaag (zondag) heb ik de ergste kater tot nu toe :) Toch ga ik vanavond op stap: mijn (voorlopig) laatste keer stappen in Brazilie: Wat ga ik die wiegende heupen missen! :)



  • 07 September 2008 - 19:20

    Maartje :

    ha kai...
    zo te horen ben je ook besmet. Met het onder ons bekende reisvirus...
    hele goeie terugreis! En misschien spreken we elkaar snel onder het genot van een braziliaans alcoholica bij ernesto's. groetjes Maartje

  • 08 September 2008 - 10:06

    Geeke:

    Kaiii, wat super dat je het zo naar je zin hebt gehad!!! Geweldige verhalen schrijf je.
    Een hele goeie reis terug naar huis en tot snel! LiefsX

  • 09 September 2008 - 10:26

    Jasper:

    Jee, wat gaat dat allemaal snel zeg. Volgens je berichten was het een supermooie reis, die zeker nog wel gaat leiden tot een nieuw avontuur. Tot morgen?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kai

Na mijn afstuderen bij Waarbenjij.nu heb ik het reisvirus te pakken gekregen. Als afsluiting van mijn studie ging ik in de zomer van 2008 voor het eerst alleen een verre reis maken. Gedurende 4 weken door Brazilië trekken was het begin van mijn reisverslaving. Het jaar erna was Azie aan de beurt waar ik voor een project van de leprastichting naar een lepradorp in Vietnam afreisde om vrijwilligerswerk te doen. Dit jaar brengt mijn reisverslaving mij samen met mijn vriendin Lieke naar Thailand en Laos voor weer een onbezonnen maand lang backpacken... Toevoeging december 2011: afgelopen zomer Weer terug geweest in Brasil. Super gaaf! Nu op naar Stockholm voor een weekendje en daarna zien we wel weer...

Actief sinds 29 Mei 2008
Verslag gelezen: 2317
Totaal aantal bezoekers 224965

Voorgaande reizen:

01 April 2013 - 31 Mei 2013

Vietnam, Laos & Filipijnen 2013

18 Januari 2012 - 20 Januari 2012

NHTV trip newcastle

09 December 2011 - 11 December 2011

Weekend Stockholm

10 Augustus 2011 - 30 Augustus 2011

Brazilië: Foz do Iguazu, Rio & Bahia

28 April 2011 - 07 Mei 2011

Kentucky & New York

30 Juli 2010 - 29 Augustus 2010

Thailand & Laos 2010

29 December 2009 - 02 Januari 2010

Nieuwjaar in Parijs

14 Augustus 2009 - 31 Augustus 2009

Durfjijmee - Vrijwilligerswerk in Vietnam

10 Juni 2009 - 17 Juni 2009

Tunesië - Port el Kantoui

11 Augustus 2008 - 09 September 2008

Noord-Oost Brazilië

05 Juni 2005 - 22 Juni 2005

Eindexamenvakantie Spanje

01 Januari 1996 - 28 Augustus 2002

Reizen van vroeger

Landen bezocht: